دانستن حق مردم است

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه در ۱۸:۰۰


حتماً متوجه حجم بالای سایت ها و وبلاگ های فیل*تر* شده در زمینه ی موسیقی متال شده اید. به راستی هدف از بستن روزافزون سایت ها و وبلاگ ها و  اعمال فشار بر وبلاگ نویسان چیست؟ چرا یک وبلاگ تخصصی موسیقی که در سنگر مستقیم ِ مبارزه با رژیم نیست بسته می شود؟ اقتدارگرایان رژیم از حصر فرهنگی و حذف جریان های فکری دگر اندیش و حرکت به سوی تکصدایی چه سودی می برند؟ دلیل وحشت زدگی رژیم از نشر و گسترش آگاهی ها در زمینه موسیقی متال چیست؟
به گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران از اعمال‌کنندگان شدید فیلترینگ در جهان به شمار می رود. یکی از مشاوران قوه قضائیه ایران تعداد سایت‌های فیلتر شده- تا تاریخ آبان ۸۷ -را 5 میلیون برشمرد.
امروزه با گسترش روزافزون وسایل ارتباط جمعی و پیشرفت های چشمگیر در حوزه ی علم و تکنولوژی، کمتر کسی یافت می شود که به هیچ منبع ارتباطی ای دسترسی نداشته باشد. اینترنت، تلویزیون، ماهواره، روزنامه و... می توانند با کمترین زحمت و هزینه ای در دسترش افراد جوامع مختلف قرار بگیرند.
نظام های توتالیتر رویکرد مشابهی در مقابله با افزایش روزافزون وسایل ارتباطی اتخاد کرده اند. در نظام باوری «سنت گرایی تجدد ستیز» که بخش عمده ای از ایدئولوژی سیاسی رژیم ایران را در بر می گیرد، کنترل و تهذیب اخلاقی و فرهنگی بر حسب معیار های پوسیده و سنتی ، نظارت بر شیوه های زندگی خصوصی مردم، حمله به روشنفکری مدرن، کوشش در راه یکسان سازی و بهنجار سازی شیوه های فکر و زندگی مردم، ترویج شیوه ها و انواع خاصی از تکنیک بدن (مثل پوشش ، رنگ و...)، تعبیه نوعی پدر سالاری سیاسی و روحانی در نهاد های مختلف، تقبیح اندیشه ناسیونالیسم مدرن، سلطه ایدئولوژیک بر رسانه ها و آموزش های عمومی و اصالت رهبری در قالب نهاد ولایت مطلقه فقیه و بسط ایدئولوژی فراگیر و توتالیتر فراوان دیده می شود.
بنیاد گرایان اسلامی به دنبال یکسان سازی جریان های فکری مختلف(تک صدایی) و حذف دگر اندیشان هستند تا به این وسیله کاخ های پوشالی قدرت خود را از خطرات روشنگری و آگاهی مردم حفظ کنند. آن ها با این که همه ی وسایل ارتباطی را برای تبلیغ و گسترش ایدئولوژی های رنگ باخته خود در اختیار دارند اما حتی از چند وبلاگ موسیقی که مخاطبان آن ها به بیش از صد نفر هم نمی رسد سخت می هراسند. در دیدگاه آنان قلم ها همه باید در تثبیت و تایید اندیشه های خودشان به حرکت در آید.
جالب این که این نظام ها، با تجدد به عنوان مجموعه ای از ابزار ها و امکانات لزوماً مخالفت نمی کنند بلکه حتی از ابعاد عینی تجدد مثل تلویزیون، اینترنت و ماهواره به نفع خود استفاده کرده و ابعاد ذهنی و فکری آن را نفی می کنند. به دیگر سخن تجدد ستیزان، پیکر بی روح مدرنیته یعنی تکنولوژی تجدد را می خواهند اما ایدئولوژی آن را رد می کنند.
حامیان انضباط اجتماعی، در پی ضدیت با عقل به شیوه های رمانتیکی، مطلق گرایی ارزشی، حصر فرهنگی، اقتدارطلبی و حذف روشنفکران و دیگر اندیشان در صدد ایجاد فضای بسته ی اطلاعاتی در ایران هستند. در واقع اینان محافظه کارانی هستند که خویشتن را در جهانی دشمن صفت و نامانوس می یابند و در گریز از آزادی مدرن به دامان امنیت سنتی در می آویزند.
موسیقی متال به عنوان یکی از جنبش های بزرگ فکری در سده ی اخیر، با تابوشکنی، تقدس زدایی و هنجار شکنی ها و انتقاد هایی که به مذهب و سیاست می کند، سم مهلکی برای رژیم ایران محسوب می شود. موسیقی متال ذهن جوان ایرانی را انعطاف پذیر و چارچوب های کهنه و زنگ زده ی آن را در می شکند. یک دوستدار متال که به معنا و عمق اشعار توجه می کند به مرور سعی می کند با طرح «چرا ..؟» های گوناگون، باور ها و تعصبات مردم عامی را به چالش بکشاند. شنونده متال دیگر تعصب کورکورانه در باور های دینی را ملاک قضاوت هایش قرار نمی دهد و استدلال را جایگزین آن می کند.
بسته شدن فضای آزادبرای گفتگو و عدم امکان اجتماع توده های مختلف مردم در جامعه ی ما سبب شده است شاهد رشد چشمگیر حضور ایرانیان در سایت ها، وبلاگ ها، شبکه های مجازی و فروم ها باشیم. وبلاگ های متال هر روز بیشتر و بیشتر می شوند و بر تعداد آشنایان و علاقه مندان به این موسیقی افزوده می شود. بحث های آزاد اندیشانه و مستدل، حضور افکار مختلف، و نشر اندیشه ها و فلسفه های برون مرزی در این وبلاگ ها سردم داران رژیم را نگران کرده است. وبلاگ نویسان موسیقی متال را بار دیگر فرا می خوانم تا با یاری شان اجازه ندهیم فضای نت به یک قبرستان خاموش تبدیل شود. سلاح قدرتمند ما برای مبارزه در اینک زمان، موسیقی متال است و نباید فراموش کنیم «تا نابودی این حصار ها و محدودیت ها باید جنگید» و هرگونه عقب نشینی، یک شکست بزرگ تفسیر خواهد شد.

23 نظر

  1. 0098 نوشته:

    ma filter shodim ba yek weblog digar edame midahim
    refigh to tanh nisti

  2. trane نوشته:

    سلام آرش جان یا همون جون خودمون
    من که گفتم لینکتون رو اصلاح کردم.
    راستش به نظر من خودمون داریم خودمون رو می بازیم، اینجور مواقع کسایی که ف می شن باید حضورشون از قبل بیشتر بشه که متاسفانه کمتر شده.
    دقیقا به نظر منم نت مثل قبرستون شده.
    من که هنوز هستم،با اینکه زندگیم ف شد.

  3. آریاناز نوشته:

    درود آرش عزیز
    قبل از اینکه بگی لینکتونو اصلاح کرده بودم
    دوباره تبریک میگم
    فیلتر یعنی حقیقتی که یکی ازش میترسه
    پس پاینده باشی و ادامه بده

  4. بابک نوشته:

    سلام آرش جان
    خوشحالم که میبینم با پست به این خوبی برگشتی
    وبلاگ من نوسط بلاگفا حذف شد و از حالا به بعد با آدرس جدید فعالیت میکنم
    امیدوارم دوباره به فضای قبل از فیل ترینگ (یا حتی فضایی بهتر) دست پیدا کنیم

  5. آرش نوشته:

    trane آریاناز و بابک عزیز
    از همه ی شما بابت نظرات زیبایتان سپاسگزارم....

  6. D.M نوشته:

    add shoodi azizam,

  7. trane نوشته:

    سلام
    توی وبلاگ

    A-Mild-From-Of-Hate.blogspot.com

    آپم،منتظرت هستم
    معلوم نیست که دوباره کی قراره فیلر بشم،تا هستم،هستم

  8. trane نوشته:

    ممنونم ازت، منم در تعجبم که چرا این بند که از پایه گذاران این سبکه خبری ازش نیست.در مورد سبک هم پس خیلی با هم حرف داریم،من توهر جا خوندم سبکش رو نوشته : گاتیک/دووم/دث . بذار قبلش یه بندی رو مثال بزنم، یادته توی وبلاگ قبلیم از زارازا مطلب نوشتم، سبکش رو ایندستریال/فیونرال دووم نوشتم، در حالی که تو سایتهای دیگه همه ایندستریال/فیونرال دث متال نوشتن. اینکه "به اشتباه" خیلی جاها به اسم سبک بندهای مختلف کلمه "دث" رو اضافه می کنن به خاطر وکال اون بند هستش، همین زارازا کاراش به قدری یکنواخته که در سبک دووم هم خیلی مورد پسند عموم قرار نمی گیره، حالا ما چه جوری می تویم سبکش رو تلفیقی با دث به حساب بیاریم ؟
    من کلا به هر گروهی لقب دث متالل و یا حتی ملودیک دث هم نمی دم، یعنی اون چیز که من از دث متال می دونم رو نمی تونم انقدر پایین بیارم، مثلا گروه اسکارسیمتری که الان همه به عنوان ملودیک دث می شناسنش به نظر من اصلا در حد دث متال نیست، دث متال حتی اگه ملودیک هم باشه باید از تکنیک بالایی برخوردار باشه، مثل همین بند کیوتین، به هر حال من به خاطر وکال "اصلا" نمی تونم به سبک گروهی لقب دث رو بدم، نوامبر هم موسیقیش ارتباطی با سبک دث نداره، به بقیه هم پیشنهاد می کنم که به هر گروهی نگن دث متال.تکنیک دث متال خیلی بیشتر از گروه هایی مثل نوامبر ه و این کلمه مقدس "دث" به دلیل تکنیک و قوی ترین ساختاریه که نسبت به سایر سبکهای موسیقی متال داره و معیار مطلقش گروه "دث" و در کنارش بندهای تکنیکال دثی هستند که مانع از بین رفتن نام دث می شن.منظورم نام واقعی دث هستش. ولی آرش ازت ممنونم که این بحث رو باز کردی، این حرفها حتما باید گفته بشه و دست رو نکته بسیااااار خوبی گذاشتی ولی انصافا در کنار گروه دث و یا گروهی مثل نایل می شه به گروهی مثل اسکارسیمتری گفت ملودیک دث ؟ یا می شه سبک نوامبر رو تلفیقی از دث به حساب آورد ؟ معیارمون باید معیارهای اصلی و واقعی باشن، من هیچ وقت به موسیقی هر بندی نمی تونم بگم دث شاید وکال اسکریم یا گرول رو بشه گفت دث ولی دث خیلی بیشتر از این حرفاست.ممنونم ازت
    راستی اگر تونستی بلاگ اسپاتم هم لینک کن ،اگه زحمتی نیست
    بازم ممنون

  9. وارنینگ نوشته:

    وارنینگ پس از سالها اکتیو شد حتما سر بزنید
    اگر مایل به تبادل لینک هستید در قسمت نظرات مشخصات وبلاگتون رو بنویسید
    /m\

  10. بابک نوشته:

    سلام آرش عزیز
    وبلاگی که ساخته بودم آدرسش یه اشکال املایی داشت
    الان درستش کردم
    اگه وقت داشتی ممنون میشم لینکشو اصلاح کنی

  11. siavash eddie نوشته:

    سلام!
    تبریک میگم دوباره فیلتر شدین D:
    خیلی با این پستت حال کردم ... عالی بود!
    اینا دیگه هر چهقدر فیلتر هم بکنن فایده نداره دیگه همه مردم فیلتر شکن دارن....
    اینقدر میجنگیم که یا بمیریم یا به خواسته هامون برسیم ....
    به امید آزادی /m\
    راستی لینکت کردم

  12. امیررضا نوشته:

    سلام و درود بر آرش و امید مدیران وبلاگ متال برای همیشه. پست جالبی بود بعد از مدتها خاموشی!
    البته این روش خوبیه که بخوایم هر بار یک عدد به آخر اسمتون اضافه کنید ولی من پیشنهاد می کنم به جای این کار که خیلی سریع لو می رود، یک خبرنامه برای وبلاگتان درست کنید تا هر موقع وبلاگتان ف. شد، همه را از آدرس جدید با خبر کنید...
    آرش قبلا" هر نوشته ای که می نوشتی مثال هایی از Lyric های متال هم وسط یا آخر نوشته هات می آوردی، ای کاش این یکی هم همینطوری بود

  13. آرش نوشته:

    درود trane جان
    البته من زیاد روی سبک بند ها حساسیت ندارم و به نظرم هر بندی می تونه در هر سبکی موفق و قدرتمند باشه و لزومی هم به تعریف یک استایل خاص برای هر گروه نمی بینم.... اما در مورد این گروه من حرف دیگه ای دارم.... من اصلا نگفتم که چون گرول وکال داره پس دث متاله! اتفاقا من هم معتقدم که اسکارسیمتری یک ملودیک دث ناب نیست...
    ولی در مورد این بند نوومبر، نگفتم که دث متال خالصه.... تلفیقی از دث و دوم هست.... متاسفانه در خیلی از سایت ها مد شده که هر جا دوم متال وارد می شه کنارش یه گوتیک هم می نویسن... قبول داری؟! خیلی از گروه ها اصلا گوتیک نیستن ولی چون فضاسازی های دوم رو دارن بهشون گوتیک می گن....
    فکر می کنم دلیل این که گفتی گوتیک / دوم ، حساسیتت روی سبک دث متاله.... قبول داری؟ ... دلیل اینکه نگفتی دث /دوم اینه که برای دث متال قدرت و زیبایی نایل رو مثال می زنی و دث رو یک سبک مقدس می دونی.... ولی قبول کن نوومبر اصلا گوتیک نیست و از سبک درامز ، ریتم و سرعت بعضی از کارهاشون به سادگی می شه تاثیر دث رو در موسیقی شون فهمید.... اصلا توقع نداشته باش که در موسیقی تلفیقی دث/دوم کارهایی به سرعت و تکنیک نایل بشنوی.... اتفاقا من سهم دث متال رو در موسیقی نوومبر خیلی بیشتر از بند های مطرح دوم/دث دیگه می دونم....

    به هر حال ، جای بحث زیاده ..... خوشحالم کردی که اومدی..... بدرود

  14. امید نوشته:

    در این بن بست کج و پیچ سرما
    آتش را به سوختْ بارِ سرود و شعر
    فروزان می دارند
    به اندیشیدن خطر مکن
    روزگار غریبی ست نازنین
    آن که بر در می کوبد شباهنگام
    به کشتن چراغ آمده است .
    نور را در پستوی خانه نهان باید کرد

    روزگار غریبی است نازنین...

    خیلی خوب نوشته بودی آرش جان...مخصوصن با اون عکسی که گذاشتی خیلی حال کردم...

    "ما را تا نابودی کامل فیلترینگ بشمارید"

    به امید اون روز............V

  15. atabak نوشته:

    با سلام
    لينکتون کردم.
    در ضمن وبلاگ بسيار جالبي داريد.
    اميدوارم همچنان ادامه بديد
    http://madmetals.blogfa.com/

  16. Mohsen نوشته:

    درود
    مثل اینکه دوباره فیلتر شدی ... .
    بلاگ فوق اعاده ای دارید.

  17. Mohsen نوشته:

    درود
    مثل اینکه دوباره فیلتر شدی ... .
    بلاگ فوق اعاده ای دارید.

  18. وارنینگ نوشته:

    مرسی بابت کامنت با شما کاملا موافقم اما گهگاهی مجبورم کمی تند برم. شما لینک شدید ما رو هم لینک کنید ممنون میشم. /m\

  19. noah نوشته:

    یکم تکراریه . نیسست؟ گور پدرشون . شما ها که هی

    درجه میگیریمن . ما سرباز 0 موندیم .

  20. خاموش نوشته:

    سلام جناب آرش و امید،
    من قبلا هم چند بار برای شما کامنت گذاشته بودم که حداقل جواب ایمیلتان metal4everblog@gmail.com را بدهید اما هیچ خبری از شما نشد. بنده می خواهم درباره ی مسئله ی با شما مکاتبه ای داشته باشم که متاسفانه شما هیچ جوابی نداده اید. لطفا به ایمیل من (در پروفابل است) ایمیلی بزنید تا با شما صحبتی داشته باشم...
    متشکرم

  21. Anonymous نوشته:

    وبلاگ عالی دارین.تسلم نشیناینجاولمون نمیکنن.موفق باشی.

  22. Black Sabbath نوشته:

    درود.
    متاسفانه همه اینهایی که گفتید درسته و رژیم بدجوری با وب های موسیقی مشکل داره. البته زیاد مهم نیست.من خودم هم فیلترینگ رو تجربه کردم! به همه وی پی ان توصیه می کنم.
    پیروز باشی.

  23. محسن نوشته:

    سلام دوستای گلم
    یه مدت نبودم و فقط در حد سر زدن به بلاگفا میومدم
    اصلا فکرشو نمیکردم به روز باشید
    وبلاگم دوباره فیلتر شد اما انگیزه ای شد تا دوباره برگردم و در کنار شما دوستای گلم ادامه بدم
    در رابطه با این بدن باید بگم تو ارشیوم دارم ازشون
    اما هیچ وقت فرصت نشده کاراشونو با دقت گوش کنم
    ترغیبم کردید برم سراغشون.
    موفق باشید ارش و امید گلم

ارسال یک نظر

ترجمه شده برای بلاگر فارسی و توسط مجتبی ستوده | این وبلاگ برای تمامی مرورگرهای موجود بهینه سازی شده است
ایجاد شده با قدرت بلاگر | خوراک مطالب | خوراک نظرات | طراحی شده توسط MB Web Design